Na wczesnym etapie produkcji James Franco był obiektem zainteresowania Christophera Nolana do obsadzenia w roli Arthura. Z uwagi jednak na zaangażowanie do filmu "Wasza wysokość" aktor nie był wtedy dostępny.
Evan Rachel Wood była w pierwszej kolejności brana pod uwagę przez Christophera Nolana do roli Ariadne, ale propozycję odrzuciła. Następnie rozważane były kandydatury Emily Blunt, Rachel McAdams, Keiry Knightley, Jessy Schram, Taylor Swift, Carey Mulligan i Emmy Roberts.
Aishwarya Rai była brana pod uwagę do roli Mal, którą ostatecznie otrzymała Marion Cotillard.
Leonardo DiCaprio jako jedyny był brany pod uwagę do roli Cobba przez Emmę Thomas i Christophera Nolana. Początkowo studio filmowe produkujące film rozważało również kandydaturę Willa Smitha i Brada Pitta, co według prezesa Warner Film Group - Jeffa Robinova - związane było z mniejszym ryzykiem finansowym w kwestii zwrotu poniesionych nakładów na "Incepcję".
Joseph Gordon-Levitt trenował do swojej roli tygodniami w celu nakręcenia długich ujęć, w których nie było grawitacji. Były to sceny w kręcącym się korytarzu.
Tom Hardy wcielający się w postać Eamesa przyznał, że jego przygotowania do roli były stosunkowo proste, a kluczem do granej postaci było naśladowanie zachowania oraz gestykulacji reżysera filmu Christophera Nolana, który tego bohatera stworzył.
Cillian Murphy otrzymał od Christophera Nolana scenariusz do przeczytania na dwie godziny, po czym musiał zdecydować, która postać najlepiej mu odpowiada. Obaj zgodzili się, że tą postacią będzie Fischer.
Christopher Nolan stworzył postać Saito w scenariuszu "Incepcji" specjalnie z myślą o Kenie Watanabe i z nadzieją, że zechce on zagrać tę rolę.
Do roli Mal była brana pod uwagę Kate Winslet, lecz aktorka odrzuciła tę propozycję z racji tego, że nie widziała siebie w roli tej postaci.
Don Johnson był w pierwszej kolejności brany pod uwagę przez Christophera Nolana do roli Petera Browning, jednak odrzucił ofertę.
W scenie, kiedy Saito chroni Fishera przed ochroniarzami, klapa wentylacyjna jest raz otwarta, a raz zamknięta w przeciągu kilku następnych ujęć bez ingerencji bohaterów.
Eksplozja jednego z samochodów została pokazana dwukrotnie. Za pierwszym razem, kiedy kula ognia po wybuchu zajmuje cały kadr. Następnie minutę później ta sama kula ognia znajduje się w dolnej części kadru.
W scenie, w której taksówka po raz pierwszy zostaje uderzona przez samochód Cobba, kratka w jego aucie z logo Hyundai ulega zniszczeniu, a logo odpada. W następnej scenie kratka pojawia się, a samochód ma mniej szkód niż w poprzednich ujęciach.
Gdy Arthur odbiera Cobba w Tokio i razem udają się do helikoptera na dachu hotelu, jest noc. Jednak na dachu są już za dnia.
W czasie sceny, w której Saito wsiada do helikoptera i informuje Cobba o planie incepcji, rzęsisty deszcz uderza w okno śmigłowca. W następnym ujęciu jednak deszczu nie widać.
W scenie porwania taksówki z Fisherem na ulicy widoczne są liczne oznaczenia produkcyjne.
W scenie, gdy Eames atakuje narciarzy uczepionych linami do Hummera, ich liczba zmienia się z 5 na 6 w różnych ujęciach.
W scenie rozgrywającej się w bazie Mal oddaje jeden strzał w kierunku Fischera. W późniejszym ujęciu dostrzec można jednak dwie rany postrzałowe.
W pokoju hotelowym w Kioto Cobb kładzie pistolet na stoliku kawowym przed otwarciem drzwi. Po wpuszczeniu Arthura wyciąga tą samą broń zza pasa i wkłada do torby.
Podczas sceny w magazynie aparat fotograficzny Canon DSLR widoczny jest na biurku za plecami Cobba. W poszczególnych ujęciach urządzenie na przemian pojawia się i znika.
Podczas spotkania Cobba i Fischera w barze hotelowym kilka miejsc dalej przy barze siada mężczyzna. W następnym ujęciu nie widać go jednak tam, gdzie powinien być.
W scenie hotelowej, kiedy Arthur przemieszcza związanych i śpiących członków zespołu do windy w prawym górnym rogu ekranu dostrzec możemy odwrócony lustrzanie napis "EXIT" oznaczający drogę ewakuacyjną.
Film kręcono w Los Angeles, Pasadenie, Malibu, Burbank, Universal City, Rancho Palos Verdes (Kalifornia, USA), Londynie, Bedford, Farnborough, na lotnisku RAF Cardington (Anglia, Wielka Brytania), w Paryżu (Francja), Tokio, Shizuoce (Japonia), Tangerze (Maroko), Kananaskis i Fortress Mountain (Kanada).
Chris Corbould, guru wśród specjalistów od efektów specjalnych, stworzył na potrzeby filmu ogromne, wirujące korytarze oraz przechylony klub nocny. W tych miejscach nakręcone zostały sceny ze snów.
Plan zdjęciowy filmu mieścił się w budynku starego hangaru dla sterowców, który został przerobiony na potrzeby produkcji. Tutaj kręcono też wyreżyserowaną przez Nolana serię o Batmanie.
Scena, w której Cobb (Leonardo DiCaprio) spotyka Milesa (Michael Caine) nakręcona została na University College w Londynie, gdzie literaturę angielską studiował reżyser Christopher Nolan.
Zdjęcia do filmu rozpoczęto 19 czerwca, a zakończono 22 listopada 2009 roku.
Podczas produkcji szczegóły fabuły filmu były trzymane w sekrecie. Christopher Nolan, który napisał scenariusz, tajemniczo przedstawił film jako współczesny thriller sci-fi "umiejscowiony w architekturze umysłu". Nawet niektórzy aktorzy mieli problemy ze zrozumieniem scenariusza, a każdy dzień kręcenia zdjęć był dla nich zaskoczeniem.
Zanim ujawniono oficjalne imiona głównych bohaterów filmu (Cobb i Ariadne), postacie te nazywały się odpowiednio Jacob Hastley i Isabella.
Pomysł na "Incepcję" Christopher Nolan po raz pierwszy przedstawił Warner Brothers zaraz po skończeniu "Bezsenności" w 2002 roku. Koncepcja spodobała się szefom wytwórni i Nolan został poproszony o napisanie scenariusza, co miało zająć mu kilka miesięcy. Jak się okazało stworzenie pełnego skryptu zajęło prawie 10 lat.
Nolan nie jest fanem 3D. Uważa, że obraz jest zbyt ciemny i jeszcze technologicznie to za mało, jak na jego wysokie standardy. Pomimo tego zrobiono testy "Incepcji", które nawet przypadły mu do gustu, jednak z braku czasu na przekonwertowanie całego filmu, odrzucono ten pomysł.
Nolanowi zarzucano wykorzystanie w "Incepcji" pewnych wątków z "Zeszłego roku w Marienbadzie"Alain Resnais. Oświadczył jednak, że, mimo iż pewne podobieństwa istnieją, ten film obejrzał dopiero na krótko przed premierą swojego dzieła.
W celu wykonania niektórych ujęć kamery były przywiązywane do narciarzy z dużym doświadczeniem w górskich wędrówkach. Christopher Nolan i odpowiadający za zdjęcia Wally Pfister chcieli tym zabiegiem przybliżyć widzom toczącą się na ekranie akcję i ich w nią wciągnąć.
Mimo, iż Nolan jest wielkim fanem tworzenia filmów w formacie IMAX (w takim powstał jego poprzedni film - "Mroczny rycerz"), zrezygnował z niego z powodu zbyt dużych rozmiarów kamer, które przeszkadzałyby na planie. Zamiast tego użyto głównie kamer 65 mm i VistaVision oraz taśmy 35 mm, co dało według reżysera jedną z najlepszych dostępnych jakości obrazu, a film został ostatecznie przekonwertowany cyfrowo także do formatu IMAX.
Kompozytor muzyki do filmu, Hans Zimmer, przy jej realizacji współpracował z Johnnym Marrem, byłym gitarzystą angielskiej kapeli "The Smiths".
"Inception: The Cobol Job" to komiksowy prolog "Incepcji" dostępny w Internecie. Napisany został przez Jordana Goldberga, a opowiada o poprzedzającym filmową fabułę zadaniu, które wykonuje Cobb (Leonardo DiCaprio) wraz ze swoim zespołem.
Christopher Nolan postanowił wybrać się na pokaz filmu, aby zbadać reakcje widzów. Pech chciał, że po około stu minutach seansu padła klimatyzacja i sala zamieniła się w łaźnię parową, w związku z czym organizatorzy postanowili przerwać projekcję.
Do zdarzenia doszło w kinie Arclight Cinerama Dome w Los Angeles.
Najbardziej wytrwali widzowie otrzymali możliwość obejrzenia filmu od początku w innej sali. Był to jednak spory wysiłek, biorąc pod uwagę, że "Incepcja" trwa około 2 i pół godziny.
Joseph Gordon-Levitt sam wykonał wszystkie swoje wyczyny kaskaderskie podczas sceny walki w obracającym się korytarzu.
Podobnie jak podczas prac nad filmem "Batman - Początek", Christopher Nolan zrezygnował z zatrudnienia drugiego planu. Wszystkie ujęcia zostały nakręcone przez samego Nolana i operatora Wally'ego Pfistera.
"Schody Penrose'a" (z kobietą nieustannie podnoszącą papiery), które Arthur pokazuje Ariadne, są odniesieniem do litografii holenderskiego grafika M.C. Eschera. Druk ten, nazywany zazwyczaj "Wspinaniem się i schodzeniem" lub "Nieskończonymi Schodami", został opublikowany w marcu 1960 roku. Escher słynie ze swoich rysunków badających złudzenia optyczne oraz architektoniczne, matematyczne i filozoficzne zasady oddane w fantastycznych drogach.
Podczas kręcenia sceny z pociągiem wykorzystano replikę prawdziwego pociągu towarowego. Miała ona 18 metrów długości, 3 metry szerokości i 4 metry wysokości. Kierowcą był Jim Wilkey, który prowadził ciężarówkę i wykonał sławny manewr w "Mrocznym rycerzu".
W filmie znajduje się około 500 ujęć z efektami wizualnymi.
Utwór zatytułowany "Mind Heist", który został użyty w trzecim zwiastunie "Incepcji", skomponował Zack Hemsey, a nie twórca muzyki w filmie Hans Zimmer.
Film dostępny na DVD trwa dokładnie 8888 sekund.